Educating pixel by pixel

  • This work will explore ways in which digital earth observation can be successful in schools. This is done from the point of view of content as well as infrastructure. Thereby already used learning applications are evaluated. The concept of these materials will be transferred to a modern learning infrastructure. This will be tested for its ability to provide valid data in problem-based teaching scenarios. Videos offer opportunities to provide background knowledge to students and thus represent an integral part of digital learning environments. A study was conducted to evaluate whether educational videos on Earth observation are effective for learning. Both sides, content and infrastructure, show promising results and insights on how the implementation of Earth observation in current and future school lessons can be realized from a technological and methodological point of view.
  • In dieser Arbeit werden Möglichkeiten untersucht, wie digitale Erdbeobachtung in Schulen erfolgreich sein kann. Dies geschieht sowohl aus inhaltlicher als infrastruktureller Sicht. Dabei werden bereits verwendete Lernanwendungen werden ausgewertet. Das Konzept dieser Materialien wird auf eine moderne Lerninfrastruktur übertragen. Diese wird auf ihre Fähigkeit geprüft, valide Daten in problembasierten Unterrichtszenarien zu liefern. Videos bieten Möglichkeiten, um Hintergrundwissen an Schüler zu vermitteln, und stellen damit einen integralen Bestandteil digitaler Lernumgebungen dar. Eine Studie wurde durchgeführt, die evaluiert, ob Lernvideos zur Erdbeobachtung lernwirksam sind. Beide Seiten, Inhalt und Infrastruktur, zeigen vielversprechende Ergebnisse und Erkenntnisse darüber, wie die Implementierung der Erdbeobachtung in den gegenwärtigen und zukünftigen Schulunterricht unter technologischen und methodischen Gesichtspunkten realisiert werden kann.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Henryk HodamGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-94792
DOI:https://doi.org/10.13154/294-9479
Subtitle (English):developing and evaluating digital learning methods for the integration of earth observation data in classrooms
Referee:Andreas RienowORCiDGND, Carsten JürgensORCiDGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2022/12/06
Date of first Publication:2022/12/06
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Granting Institution:Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Geowissenschaften
Date of final exam:2022/11/18
Creating Corporation:Fakultät für Geowissenschaften
GND-Keyword:Fernerkundung; Schule; E-Learning; Video; Multimedia
Institutes/Facilities:Geographisches Institut
Dewey Decimal Classification:Geschichte und Geografie / Geografie, Reisen
faculties:Fakultät für Geowissenschaften
Licence (German):License LogoKeine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht