The mental well-being of young children and families at the beginning of the COVID-19 pandemic in Germany

  • During the spring of 2020, the lockdown in Europe, enacted as a countermeasure to the COVID-19 pandemic, dramatically changed the social and daily life of young families. This online study explored the potential consequences of these unprecedented circumstances for the well-being of young German families. Caregivers completed a standardized questionnaire on their positive mental well-being and open-ended questions referring to their family situation and children. Although there is an emerging body of research describing pandemic-related outcomes in older children, little is known about its impact during early development. Hence, our analyses focused on a subset of caregivers of \(\it N\) = 798 children aged 0 to 23 months. Answers to open-ended questions revealed predominantly negative changes in their children and family life as a whole. During the lockdown, the well-being of the caregivers decreased. Taken together, the data show that social changes caused by the lockdown affected the well-being of young families. Potential mechanisms of stress transmission between parents and children are discussed.
  • Der europäische Lockdown zur Bekämpfung der COVID-19 Pandemie im Frühjahr 2020 führte zu dramatischen Veränderungen im Sozialleben und im Alltag junger Familien. Die vorliegende Online-Studie untersuchte potentielle Folgen dieser Begleitumstände für das Wohlbefinden junger Familien in Deutschland. Bezugspersonen bearbeiteten einen standardisierten Fragebogen zu ihrem positiven mentalen Wohlbefinden sowie offene Fragen zur aktuellen Familiensituation und zu ihren Kindern. Während sich viele Forschungsarbeiten mit pandemie-bezogenen Folgen für ältere Kinder befassen, ist noch wenig über die Bedeutung der Pandemie in frühen Entwicklungsphasen bekannt. Die Analysen fokussieren sich daher auf eine Teilgruppe von Bezugspersonen von \(\it N\) = 798 Kindern im Alter zwischen 0 und 23 Monaten. Antworten auf offene Fragen zeigten überwiegend negative Veränderungen bei Kindern und im Familienleben. Während des Lockdowns sank das Wohlbefinden der Bezugspersonen. Insgesamt zeigten die Daten, dass das Wohlbefinden junger Familien von sozialen Veränderungen im Lockdown betroffen war. Potenzielle Mechanismen der Stress-Übertragung zwischen Eltern und Kindern werden diskutiert.

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Metadaten
Author:Katharina TisbornORCiDGND, Janika D. PelzGND, Silvia SchneiderORCiDGND, Sabine SeehagenGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-92338
DOI:https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000253
Parent Title (English):Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie
Title Additional (German):Psychisches Wohlbefinden junger Kinder und Familien zu Beginn der COVID-19 Pandemie in Deutschland
Publisher:Hogrefe
Place of publication:Göttingen
Document Type:Article
Language:English
Date of Publication (online):2022/08/18
Date of first Publication:2022/04/26
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Tag:Familienleben; elterliches psychisches Wohlbefinden; kindliches psychisches Wohlbefinden
COVID-19; children’s mental well-being; family life; parental well-being; stress
Volume:54
Issue:2
First Page:51
Last Page:66
Dewey Decimal Classification:Philosophie und Psychologie / Psychologie
open_access (DINI-Set):open_access
faculties:Fakultät für Psychologie
Licence (English):License LogoCreative Commons - CC BY-ND 4.0 - Attribution-NoDerivatives 4.0 International