How to resume an interrupted task

  • Interruptions are one of the main stressors in modern working environments and can lead to a deterioration of task performance. Based on four EEG studies, this thesis addressed the question of how we can efficiently resume a primary task following an interruption. In particular, the question was raised which effects interruptions have on working memory and attentional processes and how we can overcome the negative effects of such interference. To this end, this thesis first provides an overview of interruptions and respective interruption models, and then reveals underlying neurocognitive processes. Attentional control processes and response preparation processes have emerged as particularly crucial in this context. The results are summarized in a new theoretical framework of interruptions in order to lead to a better understanding and handling of interruptions.
  • Unterbrechungen stellen in der modernen Arbeitswelt einen der größten Stressoren dar und können zu einer Verschlechterung der Arbeitsleistung führen. Basierend auf vier EEG-Studien ist in dieser Arbeit der Frage nachgegangen worden, wie wir nach einer Unterbrechung wieder effizient zu unserer Hauptaufgabe zurückkehren können. Zentral war dabei die Frage, in welcher Form Arbeitsgedächtnis- und Aufmerksamkeitsprozesse beeinflusst werden und wie wir die negativen Auswirkungen solcher Störungen überwinden können. Zu diesem Zweck bietet die vorliegende Arbeit einen Überblick über Unterbrechungen und entsprechende Unterbrechungsmodelle, um zugrundeliegende neurokognitive Prozesse aufzudecken. Als besonders entscheidend haben sich hierbei Prozesse der Aufmerksamkeitskontrolle und der Reaktionsvorbereitung herausgestellt. Die Ergebnisse werden in einem neuen theoretischen Rahmen zusammengefasst, welcher zu einem besseren Verständnis und Umgang mit Unterbrechungen beitragen soll.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Bianca ZickerickGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-85550
DOI:https://doi.org/10.13154/294-8555
Subtitle (English):investigating neurocognitive mechanisms following interruptions
Referee:Edmund WascherGND, Nikolai AxmacherORCiDGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2022/01/26
Date of first Publication:2022/01/26
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Granting Institution:Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Psychologie
Date of final exam:2021/06/08
Creating Corporation:Fakultät für Psychologie
GND-Keyword:Unterbrechung; Ablenkung; Arbeitsgedächtnis; Aufmerksamkeit; Elektroenzephalographie
Dewey Decimal Classification:Philosophie und Psychologie / Psychologie
faculties:Fakultät für Psychologie
Licence (German):License LogoKeine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht