Chances and risks of nudging for evidence-based policy design

  • In this thesis, I contribute new empirical evidence to address, under which circumstances nudges provide a promising tool for evidence-based policy design and what challenges this brings about. Nudges are interventions that alter the decision environment of individuals in a way that makes particular choices easier while not taking any options or altering their economic costs. Nudge-interventions have become popular among policy makers because they are perceived as less intrusive as other policy measures and implementation costs are low. The thesis comprises four self-contained chapters. Chapter 2 presents a systematic review of the effects of nudges on energy consumption by private households. Chapters 3 and 4 consecutively add results from own experimental field tests of nudges applied to business taxation and online education. Chapter 5 analyzes the status quo of research cooperations between academic researchers or nudge units on the one hand, and public partners on the other.
  • Die Doktorarbeit liefert neue empirische Evidenz zu der Frage, unter welchen Umständen Nudges Chancen für die evidenzbasierte Politikgestaltung bringen und welche Herausforderungen sich damit verbinden. Nudges sind Interventionen, die das Entscheidungsumfeld von Individuen so verändern, dass das Auswählen einer bestimmten Option erleichtert wird, ohne dass andere Optionen verboten oder ihre Kosten verändert werden. Unter Politikern sind Nudges beliebt, da sie günstig eingeführt werden können und eine geringere Eingriffstiefe haben als andere Maßnahmen wie Steuern oder Verbote. Die Arbeit besteht aus vier in sich abgeschlossenen Kapiteln. Kapitel 2 präsentiert einen Systematic Review zu den Effekten von Nudges auf den Energieverbrauch privater Haushalte. Kapitel 3 und 4 analysieren Feldexperimente zu Steuerehrlichkeit von Unternehmen und Online-Bildung. Kapitel 5 untersucht den Status quo von Forschungskooperationen mit öffentlichen Partnern.

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Metadaten
Author:Katja Marie FelsGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-79583
DOI:https://doi.org/10.13154/294-7958
Referee:Christoph M. SchmidtGND, Mathias SinningORCiDGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2021/03/16
Date of first Publication:2021/03/16
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Granting Institution:Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Wirtschaftswissenschaft
Date of final exam:2021/02/09
Creating Corporation:Fakultät für Wirtschaftswissenschaft
GND-Keyword:Nudge; Politikberatung; Verhaltensökonomie; Energieeinsparung; Metaanalyse
Dewey Decimal Classification:Sozialwissenschaften / Wirtschaft
faculties:Fakultät für Wirtschaftswissenschaft
Licence (German):License LogoKeine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht