Tunnel face stability using Kinematical Element Method (KEM)

  • The main goal of this Ph.D is to investigate the stability of the tunnel face. Three models (M, M1 and M2) have been developed using Kinematical Element Method (KEM). Firstly, the KEM model (M) consists of two rigid blocks, tetrahedron wedge block and triangular prism block are developed. Two different modified failure mechanisms are proposed based on the two blocks KEM model (M). KEM model (M1) is composed of five rigid blocks. KEM model (M2) consists of six rigid blocks. The results indicated that the KEM model (M1) has a slight improvement in the minimum support pressure. For dry soil condition, KEM models (M and M2) have been considered to investigate the effect of cover to diameter ratio, the internal friction of the soil and cohesion on minimum the support. KEM model (M2) has been used to study the influence of hydrostatic and excess pore pressures on the stability of the tunnel face. Based on the results taken from KEM models (M and M2), design charts have been presented.
  • Für den minimal erforderlichen Stützdruck, der auf eine die Ortsbrust wirken muss, existiert eine Reihe analytischer und numerisch basierter Ansätze, die zum Teil jedoch deutlich voneinander abweichende Ergebnisse liefern. In der Arbeit wird die Kinematische Elemente Methode (KEM) zur Lösung des Problems der Ortsbruststabilität eingesetzt. Hierzu werden drei kinematisch mögliche Bruchmechanismen mit Hilfe der KEM untersucht. Die Unterschiede der mit den KEM-Modellen und mit verschiedenen in der Literatur vorhandenen Ansätzen berechneten Stützdrücke werden herausarbeitet. Auf Basis von Parameterstudien unter Einsatz der KEM-Modelle werden einfache Bemessungsansätze für die praktische Anwendung abgeleitet. Zusätzlich werden die KEM-Modelle so erweitert, dass auch Porenwasserüberdrücke berücksichtigt werden können, welche beim Vortrieb mit einem Flüssigkeitsschild unterhalb des Grundwasserspiegels entstehen können.

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Metadaten
Author:Mahmoud QarmoutORCiDGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-68275
DOI:https://doi.org/10.13154/294-6827
Series (Serial Number):Schriftenreihe des Lehrstuhls für Bodenmechanik, Grundbau und Umweltgeotechnik (70)
Referee:Torsten WichtmannORCiDGND, Markus ThewesGND, Peter GussmannGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2019/12/12
Date of first Publication:2019/12/12
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Granting Institution:Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Bau- und Umweltingenieurwissenschaften
Date of final exam:2019/07/17
Creating Corporation:Fakultät für Bau- und Umweltingenieurwissenschaften
GND-Keyword:Tunnel; Ortsbrust; Porenwasserdruck; Reibungswinkel; Tunnelvortrieb
Institutes/Facilities:Lehrstuhl für Bodenmechanik, Grundbau und Umweltgeotechnik
Dewey Decimal Classification:Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / Ingenieurbau, Umwelttechnik
faculties:Fakultät für Bau- und Umweltingenieurwissenschaften
Licence (German):License LogoKeine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht