Lateralized effects of learning in the avian brain
- In many species, the two hemispheres are specialized to adopt different cognitive functions. Therefore, the two hemispheres might have different modes of processing visual information. The aim of this thesis was to investigate the effect of learning onto visual responses within the entopallium. The results show that learning affected the neuronal responses to a greater extent within the left entopallium. Since this could be the result of lateralized top-down influences the effect of the Wulst on visual responses to S+ and S- was investigated. The left hemisphere was found to be under more diverse top-down control from the Wulst. Also the left Wulst had stronger effect on the neural responses than the right Wulst. In addition, only after inactivation of the left Wulst visual discrimination was affected. Therefore these results suggest that lateralized top-down influences from the Wulst might lead to lateralized effects of learning within the left entopallium.
- Bei vielen Arten sind die beiden Hemisphären spezialisiert auf verschiedene kognitive Funktionen. Daher könnten die beiden Hemisphären unterschiedliche Arten der Verarbeitung visueller Informationen haben. Ziel dieser Arbeit war die Auswirkungen des Lernens auf visuelle Reaktionen innerhalb des Entopallium zu untersuchen. Die Ergebnisse zeigen, dass Lernen die neuronalen Antworten im linken Entopallium stärker beeinflusst. Da dies auf lateralisierte Top-down Einflüsse beruhen könnte, wurde die Wirkung der Wulst auf die visuellen Reaktionen hin untersucht. Die linke Hemisphäre wurde in komplexerer Weise moduliert als die rechte. Auch der linke Wulst hatte stärkeren Effekt auf die neuronalen Antworten. Darüber hinaus war die visuelle Diskriminierung nur nach Ausschaltung der linken Wulst betroffen. Diese Ergebnisse deuten darauf hin, dass lateralisierte Top-down Einflüsse aus dem Wulst zu lateralisierten Effekten des Lernens innerhalb des linken Entopallium führen konnten.
Author: | Josine Verhaal |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:hbz:294-29214 |
Subtitle (English): | the influence of top-down modulation |
Referee: | Onur GüntürkünORCiDGND, Klaus-Peter HoffmannGND, Verner Peter BingmanGND, Magdalena SauvageGND |
Document Type: | Doctoral Thesis |
Language: | English |
Date of Publication (online): | 2010/09/23 |
Date of first Publication: | 2010/09/23 |
Publishing Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek |
Granting Institution: | Ruhr-Universität Bochum, International Graduate School of Neuroscience |
Date of final exam: | 2010/07/15 |
Creating Corporation: | International Graduate School of Neuroscience |
GND-Keyword: | Lateralität; Lernen; Elektrophysiologie; Visuelles System; Tauben (Familie) |
Dewey Decimal Classification: | Naturwissenschaften und Mathematik / Biowissenschaften, Biologie, Biochemie |
Licence (German): | Keine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht |