Lateralized effects of learning in the avian brain

  • In many species, the two hemispheres are specialized to adopt different cognitive functions. Therefore, the two hemispheres might have different modes of processing visual information. The aim of this thesis was to investigate the effect of learning onto visual responses within the entopallium. The results show that learning affected the neuronal responses to a greater extent within the left entopallium. Since this could be the result of lateralized top-down influences the effect of the Wulst on visual responses to S+ and S- was investigated. The left hemisphere was found to be under more diverse top-down control from the Wulst. Also the left Wulst had stronger effect on the neural responses than the right Wulst. In addition, only after inactivation of the left Wulst visual discrimination was affected. Therefore these results suggest that lateralized top-down influences from the Wulst might lead to lateralized effects of learning within the left entopallium.
  • Bei vielen Arten sind die beiden Hemisphären spezialisiert auf verschiedene kognitive Funktionen. Daher könnten die beiden Hemisphären unterschiedliche Arten der Verarbeitung visueller Informationen haben. Ziel dieser Arbeit war die Auswirkungen des Lernens auf visuelle Reaktionen innerhalb des Entopallium zu untersuchen. Die Ergebnisse zeigen, dass Lernen die neuronalen Antworten im linken Entopallium stärker beeinflusst. Da dies auf lateralisierte Top-down Einflüsse beruhen könnte, wurde die Wirkung der Wulst auf die visuellen Reaktionen hin untersucht. Die linke Hemisphäre wurde in komplexerer Weise moduliert als die rechte. Auch der linke Wulst hatte stärkeren Effekt auf die neuronalen Antworten. Darüber hinaus war die visuelle Diskriminierung nur nach Ausschaltung der linken Wulst betroffen. Diese Ergebnisse deuten darauf hin, dass lateralisierte Top-down Einflüsse aus dem Wulst zu lateralisierten Effekten des Lernens innerhalb des linken Entopallium führen konnten.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Josine Verhaal
URN:urn:nbn:de:hbz:294-29214
Subtitle (English):the influence of top-down modulation
Referee:Onur GüntürkünORCiDGND, Klaus-Peter HoffmannGND, Verner Peter BingmanGND, Magdalena SauvageGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2010/09/23
Date of first Publication:2010/09/23
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Granting Institution:Ruhr-Universität Bochum, International Graduate School of Neuroscience
Date of final exam:2010/07/15
Creating Corporation:International Graduate School of Neuroscience
GND-Keyword:Lateralität; Lernen; Elektrophysiologie; Visuelles System; Tauben (Familie)
Dewey Decimal Classification:Naturwissenschaften und Mathematik / Biowissenschaften, Biologie, Biochemie
Licence (German):License LogoKeine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht