Predictors of survival in patients requiring IABP support following cardiac surgery

  • Aims of this study were 1) Assessment of mortality risk factors (RF) after IABP implantation 2) Characterization of hemodynamic parameters after implantation. Data of 140 patients requiring intra- or postoperative IABP support were collected retrospectively. Univariate and multivariate analyses were performed. Maximal CK/MB and lactate levels, operation type, renal insufficiency, and paralytic ileus were identified as RF. Patients with subsequent extracorporeal membrane oxygenation were excluded from a second analysis which included hemodynamic parameters and catecholamine requirements. Mean arterial and jugular venous pressures, adrenaline dose, and blood lactate level at 6 hours of IABP use were subsequently identified. They were used to develop an IABP risk score. Evaluation of this score was conducted in a prospective study including 145 patients. The investigation confirmed the score validity and feasibility of 30 day mortality risk prediction in patients after IABP implantation.
  • Ziele dieser Studie waren 1) Identifizierung der Risikofaktoren(RF)zur Mortalität von Patienten die intra- oder postoperativ eine IABP erhielten, 2) Charakterisierung der Hämodynamik nach Implantation. Die retrospektive Studie erfasste 140 Patienten mit anschliessender Auswertung durch uni- und multivariate Analyse. Maximale CK/Mb und Laktatspiegel, Operationsart, Nierenversagen und paralytischer Ileus waren die unabhängigen RF. Nach Ausschluss von Patienten mit Unterstützung durch Extrakorporalen Membran Oxigenator und Einschluss der hämodynamischen Parameter und des Kathcholaminbedarfs, ergaben sich mittlerer arterieller Druck, zentral-venöser Druck, Laktatspiegel und Epinephrin Dosierung in der 6. Stunde nach Implantation als wichtige Parameter. Diese wurden in einem Punktsystem (PS) zusammengefasst dessen Sensitivität durch eine prospektive Studie mit 145 Patienten bestätigt wurde. Die Ergebnisse zeigen, dass dieses PS eine sichere Aussage zur 30 Tage Mortalität erstellen kann.

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Metadaten
Author:Diyar SaeedORCiDGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-21952
Referee:Reiner KörferGND, Axel LaczkovicsGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2008/04/14
Date of first Publication:2008/04/14
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Granting Institution:Ruhr-Universität Bochum, Medizinische Fakultät
Date of final exam:2007/10/30
Creating Corporation:Medizinische Fakultät
GND-Keyword:Herzinsuffizienz; Überleben; Prädiktor; Hämodynamik
Institutes/Facilities:Herz- und Diabeteszentrum NRW, Klinik für Thorax- und Kardiovaskularchirurgie
Dewey Decimal Classification:Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / Medizin, Gesundheit
faculties:Medizinische Fakultät
Licence (German):License LogoKeine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht